Voorkeur testen
Voor benchmarken of het maken van de juiste keuze
Preference

Wat is een voorkeur test?

Een voorkeur test wordt gebruikt om te onderzoeken of een verschil waargenomen wordt tussen concepten, producten of verpakkingen en welk element de voorkeur heeft van de consument. 

De meest gebruikte testmethode zijn vergelijkend onderzoek of sequentieel-monadisch onderzoek. 

  • Er worden twee tot vier concepten, producten of verpakkingen aangeboden en de deelnemer wordt gevraagd om aan te geven in hoeverre ze een verschil ervaren en op welke aspecten ze een verschil ervaren
  • Na afloop van de test wordt direct gevraagd welke van de geteste concepten, producten of verpakkingen de voorkeur heeft.
  • Op basis van statistische methode wordt bepaald of de verschillen op de attributen significant zijn.

Een voorkeur test kan worden toegepast bij:

  • Het benchmarken ten opzichte van andere (concurrerende) producten en verpakkingen.
  • Het meten van verschillen tussen bestaande producten en aangepaste recepturen (lees ook: verschil testen)
  • Het kiezen van het juiste concept, prototype of verpakking voor verdere ontwikkeling

Waarom voorkeur testen?

  • Meet de omvang van het verschil (valt het op en op welke aspecten is er een verschil waargenomen?) 
  • Meet welk concept, product of verpakking de voorkeur heeft van de deelnemer
  • Geeft inzicht in de acceptatie van aangepaste recepturen (voor o.a. kosten besparingen en maatschappelijk verantwoord ondernemen)
  • Benchmark ten opzichte van concurrerende producten om uw marktpositie te verbeteren (lees ook: best in class onderzoek)
  • Bouw kennis op om uw concepten, producten en verpakkingen te optimaliseren.

Onderzoek starten
Binnen één werkdag een offerte voor uw project

Nieuwsgierig geworden?

Wij adviseren u graag over uw project. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op over de mogelijkheden!

Neem contact met mij op